Opmuntre små børn
Fra eksperterne hos Studio Belize® - Designstudio for produkter til børn:
RICKI RACKA®
Pikler-trekant med rutsjebane
Indhold
- Hvordan bevægelse påvirker børns sproglige udvikling
- Hvorfor bevægelse har en positiv indflydelse på børns udvikling
- Mangel på bevægelse og konsekvenserne for børns udvikling
- Hvordan en Pikler-trekant på legende vis fremmer børns bevægelse
- Konklusion
1. Hvordan bevægelse påvirker børns sproglige udvikling
Ifølge oplysninger fra det tyske ungdomsinstitut påvirker bevægelse både små børns sprogtilegnelsesproces og udviklingen af mentale, følelsesmæssige og sociale færdigheder. Derfor kan man sige, at kursen for børns succesfulde udvikling sættes meget tidligt, og at bevægelse bestemt bør være en del af et barns udvikling.
Babyer bruger for eksempel deres sanseorganer til at opfatte deres omgivelser, bearbejde det, de oplever, og omsætte det til en bevægelseshandling. De sparker med deres arme og ben. På den måde stimulerer bevægelse nervecentrene og opbygger nye nerveforbindelser. Denne proces er grundlaget for den mentale udvikling hos babyer og småbørn. På lang sigt er det også grundlaget for abstrakte eller symbolske tankeprocesser, som også er ansvarlige for udviklingen af sprog.
Hvis babyer eller småbørn f.eks. mangler denne bevægelse, kan netop den beskrevne udvikling af kognitive evner og sprog foregå langsommere eller ineffektivt. Ifølge Renate Zimmer, en velkendt tysk pædagog, er det ikke uden grund, at perception og bevægelse er grundlaget for al udvikling.
2 Hvorfor bevægelse har en positiv indflydelse på børns udvikling
Ifølge Dr. Klaus Balster, som er blevet tildelt Forbundsrepublikken Tysklands fortjenstorden for sit engagement i børn, bevægelse og sport, fører bevægelse hos børn først og fremmest til mangfoldige sansemotoriske oplevelser. Gennem bevægelse oplever børn deres egen krop og deres motoriske færdigheder i forskellige situationer. Barnets hjerne og nervecentre bliver stimuleret af disse oplevelser og tilskyndet til at udvikle sig. Ifølge Dr. Balster er følelsen af succes, der opstår gennem bevægelse, også ekstremt vigtig for børn. Denne følelse af præstation øger barnets selvtillid og fremmer glæden ved bevægelse, hvilket igen tilskynder til mere bevægelse og dermed fremmer udviklingen endnu bedre.
3. Mangel på motion og konsekvenserne for børns udvikling
Mangel på motion kan på den anden side forstyrre babyers og småbørns udvikling og påvirke barnets adfærd negativt i de senere leveår. Mangel på bevægelse manifesterer sig ofte hos små børn gennem generelle mangler i opfattelsesevnen, forkrampede eller klodsede handlinger, balanceproblemer, for langsomme reaktioner, immobilitet, muskelsvaghed, tidlig træthed under fysiske aktiviteter, manglende evne til at gribe bolde (i spædbarnsalderen) eller endda til at slå bolde med bats (i barndommen). Manglen på motion manifesterer sig dog ikke kun fysisk, men også psykologisk. På et tidspunkt bliver børn så frustrerede over deres mangel på fysisk aktivitet, at de mister interessen for motion.
Adfærden i senere faser af et barns liv kan blive påvirket eller forstyrret på meget forskellige måder af manglende motion. Uopmærksomhed, sløvhed, indlæringsvanskeligheder, manglende glæde ved interpersonelle kontakter, overdreven angst, overaktivitet eller øget aggression kan opstå som følge af mangel på motion.
For at fremme sit eget barns udvikling positivt gennem bevægelse anbefales det derfor, at man tidligt sørger for, at små børn bevæger sig meget og også udvikler bevægelsesglæde.
Princippet, som forældre skal være opmærksomme på for at fremme udviklingen af deres barns bevægelse, kommer fra Emmi Pikler, opfinderen af Pikler-trekanten:
"Det er vigtigt, at barnet opdager så mange ting som muligt selv. Hvis vi hjælper det med at løse alle opgaverne, fratager vi det netop det, der er vigtigst for dets mentale udvikling. Et barn, der opnår noget gennem selvstændige eksperimenter, tilegner sig en helt anden form for viden end et barn, der får løsningen serveret færdiglavet." - Emmi Pikler
4. Hvordan en Pikler-trekant på legende vis fremmer børns bevægelse
Det er vores ansvar som forældre at tilbyde vores børn et miljø, hvor de kan gøre deres egne selvstændige erfaringer og udvikle sig så godt, de kan. I den stressede hverdag er det dog en udfordring. For at give dine børn præcis dette udviklingsmiljø anbefaler vi, at du køber en Pikler Triangle, også kaldet en klatretrekant. Dette aktive legeredskab hjælper børn mellem 8 måneder og 7 år med at udvikle deres motoriske og kognitive færdigheder gennem leg. Og med en masse sjov.
RICKI RACKA®
Klatretrekant med rutsjebane
Den inviterer småbørn til at stå op eller trække sig selv op og er perfekt til, at de små kan lære at stå sikkert på egen hånd. På rutsjebanen, som først hægtes på et af de nederste trin, begynder de små at kravle og til sidst at klatre på deres livs første skråninger. De styrker deres muskler og bliver mere og mere modige, når de bruger klatretrekanten. Senere, når barnet er mellem et og to år, begynder det at klatre op ad trinene, først meget langsomt og forsigtigt, og derefter hurtigere og mere sikkert. Det træner samspillet mellem de to hjernehalvdele og fremmer koordinationen mellem øje, hånd og fod.
Deres glæde, når de er kravlet op ad et trin helt alene, er ikke kun en vidunderlig følelse af præstation for børnene, men får også vores forældres hjerter til at banke hurtigere af stolthed.
Når børnene er mellem 3 og 4 år, klatrer de over klatretrekanten, og klatrelegene bliver vildere og hurtigere. På grund af den nu trænede øje-hånd-fod-koordination er børnene i stand til at mestre klatreudfordringen hurtigere og hurtigere. Rutsjebrættet og klatrestigen på Pikler Triangle giver mere sjov og udfordring. Børnene rutsjer, klatrer, lader legetøjsbiler køre ned ad rutsjebanen, eller de kravler på ingen tid under klatretrekanten, som også kan bruges som en vidunderlig kravletunnel.
I alderen fra 5 til 7 år er Pikler trekanten ikke kun til klatring, men også til fantasilege. Den rides på som en hest eller bliver roret på et piratskib. Ofte bliver pladsen under klatretrekanten også til en hestestald eller en bamsehule. Simpelthen vidunderligt.
Den Pikler trekanten med sine utallige legemuligheder er et vidunderligt og pædagogisk værdifuldt legetøj, som børn vil lege med i lang tid.
Konklusion
I kender alle ordsproget: "Æblet falder ikke langt fra stammen", og det er sandt. Som forældre er vi rollemodeller. Vi bør give vores børn det bedst mulige miljø for deres udvikling og være forbilleder for en afbalanceret aktiv livsstil. Det er vigtigt at begynde med det, lige fra baby- eller småbørnsalderen, så vores små elsklinger har de bedste chancer for at udvikle sig på lang sigt.