Sådan skaber du din Montessori-læringsoase derhjemme
Fra eksperterne hos Studio Belize® - Designstudio for produkter til børn:
Oplev den fascinerende Montessori-metode af Maria Montessori. Kunne du tænke dig at anvende Montessori-principperne derhjemme? Få praktiske tips til dit Montessori-miljø i køkkenet, børnehaven og stuen. Lær at organisere miljøet på en sådan måde, at Montessori-lege integreres i den daglige rutine, og dit barns koncentration og motivation fremmes. Små ændringer kan nemt gøre selvbestemt læring mulig derhjemme.
Montessori-metoden blev udviklet for mere end 100 år siden af den italienske læge Maria Montessori og er baseret på troen på, at børn er i stand til at tage initiativ til deres egne læringsoplevelser. Når du besøger en Montessori-institution som f.eks. en Montessori-børnehave, vil du finde en god blanding af materialer og aktiviteter, der er specielt designet til mangesidet læring - hvilket betyder, at eleverne bliver udfordret fysisk, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt.
Hvordan indretter man sit hjem efter Montessori?
De fleste har hørt om Montessori-pædagogik, men mange ved ikke, at Montessoris teorier også er koncepter, der med succes kan implementeres i hjemmet. Det skyldes, at børn ikke kun lærer, når de er i skole, men de lærer, uanset hvor de er. Og det meste af tiden er børn i deres hjem.
Hvorfor bør forældre overveje at bruge Montessoris principper derhjemme?
Der er mange grunde, men den vigtigste er, at det er en fantastisk måde at anerkende og udvikle børns medfødte evne til at lære om verden omkring os gennem meningsfuld leg. Med nogle få ændringer i dit hjemmemiljø kan du nære dine børns naturlige nysgerrighed og evne til at lære i mange år fremover.
Implementer Montessoris principper i hjemmet
Når det handler om at implementere Montessori-principper derhjemme, er de fleste forældre fascineret af ideen, men ved ikke, hvor de skal starte. Men det starter med en ændring i tankegangen. Som forælder skal du først forstå, at børn - selv de yngste - er i stand til mere, end du tror. Når du har indset det, kan du foretage nogle ændringer i dit hjem for at få Montessori-livsstilen til at lykkes derhjemme.
Her er nogle måder, hvorpå du kan skabe et Montessori-miljø for dit barn:
1. Organiser dit miljø
"En plads til alt og alt på sin plads" er et af de vigtigste Montessori-principper for hjemmet. Hvis hver genstand har en bestemt plads, vil dit barn hurtigt lære, hvor alting hører til. Det er et vigtigt redskab til at lære barnet at være ansvarlig for sine ting og rydde op efter sig. For at gøre dette skal du sørge for, at tingene er mere tilgængelige for dit barn.
I hvilket rum tilbringer dit barn mest tid?
Start der og indret dette rum efter Montessori-principperne, så kan du gå videre til de andre rum trin for trin. Nedenfor finder du nogle af de bedste Montessori-indretningsideer til dit hjem, som vil fremme dit barns læring og uafhængighed.
Montessori i køkkenet
Dit køkken giver dit voksende barn mange muligheder for selvstændighed - fra at hjælpe med at sætte varer på plads til at rydde op på gulve og borde efter et måltid. Hvis du indretter dit køkken, så tingene er nemme at nå, og opgaverne er forenklede for dit barn, vil det opmuntre dem til at gøre flere ting med mindre vejledning.
Følg disse forslag for at gøre dit køkken mere tilgængeligt for dit barn:
Opbevaring afmad og drikke: Op bevar sunde snacks/frugt nederst i køleskabet eller i en frugtskål på spisebordet, så dit barn kan forsyne sig selv. Opbevar drikkevarer i små karafler på en bakke med små kopper, og stil bakken et sted, hvor dit barn nemt kan nå den. Hvis dit barn er tørstigt, kan det forsyne sig selv - bare sørg for, at der er et viskestykke i nærheden, som det kan bruge til at tørre op, hvis det spilder.
Læringstårn og trappeskammel: Placer trappeskamler i både køkken og badeværelse, så dit barn kan vaske hænder og, i køkkenet, hjælpe med at tilberede måltider og vaske op.
Borde og stole:
Placer et bord og en stol i børnestørrelse i køkkenet, så dit barn kan tilberede sine egne måltider (enkle snacks osv.) og have et behageligt sted at sidde og spise. Lær også dit barn, hvordan man rydder op efter maden, og hvordan man holder spisepladsen ren.
Redskaber: Opbevar dit barns yndlingsredskaber (skåle, tallerkener, kopper osv.) i et lavt skab eller en skuffe, så det nemt kan nå dem og lægge dem væk, når det har ryddet op. Hvis du giver dit barn rigtige redskaber i stedet for legeversioner, vil det også hjælpe dem med at lære at bruge dem rigtigt ved middagsbordet.
Hvordan indretter jeg barnets værelse i henhold til Montessori?
RICKI RACKA®
Pikler-trekant med rutsjebane
Børneværelset efter Montessori bør være klart struktureret, frit tilgængeligt og overskueligt indrettet. Her har dit barn adgang til specifikt indrettede områder, såsom lege-, sove-, arbejds- og hvileområder. Du bør sørge for, at rummet er minimalistisk og indrettet med genstande, der er tilgængelige for barnet. Barnet skal selv kunne bestemme, hvornår han/hun vil bruge en genstand, hente den eller bringe den tilbage. Overbelastning og distraktion fra for mange genstande, legetøj eller skrigende vægfarver bør undgås.
Tøj: Opbevar tøjet i lave skuffer eller kurve, og bring tøjstangen op i øjenhøjde, så dit barn nemt kan nå sit tøj. Det er også en god idé at fylde dit barns skuffer, kurve og klædeskabe med tøj, der passer til årstiden. Det vil hjælpe dit barn med at træffe selvstændige beslutninger, og dit barn vil f.eks. ikke få den idé at tage en vinterfrakke på om sommeren. Når dit barn bliver ældre, vil det forstå, hvornår bestemt tøj er passende og have adgang til hele sin garderobe.
Legetøjsopbevaring: Placer legetøj, spil og hobbyartikler på lave, åbne hylder, så dit barn nemt kan få adgang til dem. Fordel derefter legetøjet i forskellige kurve og kasser, så det er adskilt og nemt at finde uden at skulle grave i bunker af andet legetøj.
Seng: Til Montessori-værelser anbefales en gulvseng, så dit barn har nem adgang til sin seng og kan komme ind og ud af den, når det vil. Desuden er risikoen for at komme til skade ved et fald fra gulvsengen betydeligt mindre end ved en almindelig seng.
Indretning: Spørg dit barn om hans eller hendes mening om indretningen af værelset. Tænk på deres interesser og indret værelset efter deres præferencer - f.eks. blomster, stjerner og planeter eller dinosaurer. Et spejl på værelset hjælper større børn med at vælge deres tøj, og babyer og småbørn elsker at se deres eget spejlbillede.
Som en del af Montessori-tilgangen opfordres forældrene også til at skifte deres børns legetøj og bøger ud med et par ugers mellemrum. Det er for at vække børnenes nysgerrighed og forhindre kedsomhed. Det kan virke som for meget for nogle forældre, men det er bedst at udskifte tingene på hylden efter årstiderne og dit barns aktuelle interesser. Er han begejstret for biler? Så sæt en kurv med biler og nogle alderssvarende bøger på hylderne. Uanset hvilke emner dine børn finder interessante, er det vigtigt, at du opmuntrer dem til at udforske og være kreative.
Hvordan indretter jeg en Montessori-stue?
Hvis du vil omdanne din stue til et Montessori-rum, kan du gå frem på samme måde, som du gjorde, da du indrettede børneværelset - men med et par justeringer! Stuen er stadig familiens rum, så du behøver ikke at omdanne hele området til et Montessori-læringsmiljø. Men du kan indrette et lille område eller hjørne kun til dit barn. Vi anbefaler, at du overvejer følgende punkter:
Hylder: Du kan sætte åbne hylder op for at skabe et særligt Montessori-miljø med flashcards, puslespil, bøger, legetøj og andre læringsmaterialer. Adskil legetøjet, som du ville gøre på et børneværelse, ved at lægge det i kurve eller tildele det bestemte steder på hylderne. På den måde ved dit barn, hvor det skal lægge tingene tilbage.
Opbevaring af ting: Hvis du jævnligt skifter dit barns legetøj og bøger ud, bør du opbevare dem på "skjulte" steder. Disse steder kan være bag sofaen, i skabe eller i opbevaringskasser.
Legemåtter
Ud over et bord og en stol på dit barns værelse kan du bruge farverige legemåtter til at markere, hvor dit barn kan lave sine aktiviteter. Vi anbefaler måtter af naturmaterialer, som er nemme at rulle sammen og gemme væk.
Mestring af hverdagens opgaver
Selv små børn er i stand til at hjælpe til i hjemmet. Ved at lære dem at tage vare på sig selv og deres omgivelser i en ung alder, forbereder du dit barn på at blive en hensynsfuld og dygtig voksen senere hen. Det betyder, at du som mor eller far skal være tålmodig, når du lærer dit barn at tørre bordet ordentligt af efter aftensmaden, eller hvilket skab de skal sætte deres kopper i. Men børn er så modtagelige, at det ikke varer længe, før de kan gøre det på egen hånd.
Husk at tilpasse opgaverne til dit barns alder og evner. For eksempel kan mindre børn sagtens lære at vande planter, fodre kæledyr, tørre bordet af efter måltiderne og samle deres legetøj op. Større børn kan indarbejde mere komplekse opgaver som madlavning og simple pligter i deres rutine.
At lære at koncentrere sig
Mange voksne tror, at små børn ikke kan koncentrere sig, og det er også sandt, at børn ikke kan koncentrere sig om noget i lige så lang tid som voksne. Men ifølge Montessori-metoden er det en færdighed, som du kan opøve hos dit barn i en ung alder. Det fungerer bedst, hvis du finder ud af, hvad dit barn er interesseret i, og giver det de materialer og den plads, det har brug for til at udforske det grundigt.
I begyndelsen tror mange fejlagtigt, at de er nødt til at give deres barn et rum, der er lukket af fra resten af familien. Men det er ikke tilfældet. Nogle børn har brug for mere privatliv end andre, men det er vigtigt at finde ud af, hvordan dit barn arbejder bedst, og så opmuntre det. Nogle børn kan lide at arbejde ved køkkenbordet midt i huset. Andre foretrækker privatlivets fred på børneværelset eller et stille hjørne i legeværelset.
Fokuser på indre motivation, ikke belønning
Montessori-metoden lægger ikke vægt på at belønne børn for deres adfærd, f.eks. med klistermærker eller slik. Verbal ros er værdsat - men det er vigtigt at sørge for, at den gives med måde. Vigtigst af alt er at lære dine børn at nyde følelsen af glæde og stolthed, når de lærer noget nyt eller mestrer en opgave.