Montessori
Opmuntring gennem rumdesign og legetøj
Montessoripædagogikken ser ikke barnet som et passivt væsen, men som en aktiv personlighed med en naturlig stræben efter uafhængighed og selvbestemmelse. Montessori er en global pædagogisk bevægelse, som er forpligtet til at behandle børn og unge med respekt. Men hvad er formålet med tilgangen og de matchende Montessori-børnemøbler?
De er designet til at støtte børn i deres udvikling og hjælpe dem med at blive selvbestemmende og uafhængige medlemmer af samfundet.
-------------------------------------
Bliv klubmedlem nu og få adgang til klubsalg!
Fra eksperterne hos Studio Belize® - Designstudio for produkter til børn:
Montessoripædagogikken ser ikke barnet som et passivt væsen, men som en aktiv personlighed med en naturlig stræben efter uafhængighed og selvbestemmelse. Montessori er en global pædagogisk bevægelse, der går ind for en respektfuld behandling af børn og unge. Målet med Montessori er at støtte børn i deres udvikling til selvbestemte og uafhængige medlemmer af samfundet.
Indhold
- Rumindretning efter Montessori: Plads til udvikling
- Montessorimøbler: Børnevenligt design
- Montessori-legetøj: Læring gennem leg
- Eksempler på Montessori-legetøj
- Montessorimaterialer - kvalitet og bæredygtighed
- Montessoriskolen - individualitet og inklusion
- Konklusion
Hvordan implementerer jeg Montessori-konceptet derhjemme?
1. Rumindretning efter Montessori: plads til udvikling
Montessori-pædagogikken lægger stor vægt på en indretning, der er egnet til børn. Målet er, at barnet skal kunne bevæge sig frit, udføre en frit valgt opgave alene eller sammen med andre, og at det til enhver tid skal kunne forlade rummet.
Rummets udformning skal også fremme barnets selvstændighed. For eksempel skal legetøj på Montessori-hylder være let tilgængeligt, og hvilepladser skal være designet så klart og enkelt som muligt.
Montessori-køkken
I et Montessori-køkken er redskaberne tilgængelige og pænt placeret. På det øverste niveau er der skåle, tallerkener til snacks, kopper og glas. På det midterste niveau er der en saftpresser, en tragt og en æbledeler. Nedenunder er der et dørslag, en lille skål, en karaffel og træplader. Tallerkener og bestik opbevares i fælles skuffer. Dette strukturerede miljø opmuntrer børnene til at tilberede måltider selvstændigt og deltage aktivt i madlavningsprocessen.
Montessori-køkkenet opmuntrer til selvstændighed og glæden ved at lave mad og spise.
Montessori-børnehave
Et børneværelse, der følger principperne i Montessori-pædagogikken, er kendetegnet ved overskuelighed, fri adgang og struktur. For at sikre, at dit barn nemt kan nå alt, kan der sættes skamler eller bånd på lyskontakter og skabshåndtag, hvis de er placeret for højt. Det giver barnet mulighed for at handle selvstændigt og udforske omgivelserne på egen hånd. I en Montessori-børnehave er barnets selvstændighed i fokus, og den fremmes gennem en passende indretning af rummet og særlige Montessori-møbler.
2 Montessorimøbler: Børnevenligt design
Et væsentligt aspekt af Montessori-pædagogikken er indretningen af børnenes lærings- og levemiljø. Her spiller montessorimøblerne en afgørende rolle. De gør det muligt for børnene at styrke deres selvstændighed og deltage i hverdagens aktiviteter.
Et Montessori-læringstårn er som et barns ståstol, der gør det muligt for dit lille barn at arbejde på samme niveau som voksne. Sikkert omgivet af et gelænder kan dit barn deltage aktivt i fælles aktiviteter og hverdagslivet. For eksempel kan dit barn deltage i madlavningen i køkkenet i et sikkert miljø.
En vendbar Montessori-skammel, også kendt som en "Montessori-stol", muliggør en oprejst og sikker siddestilling på grund af dens lukkede form.
Montessori-spejlet er et vigtigt redskab i Montessori-pædagogikken. Det bruges, før børnene kan genkende sig selv i det. I begyndelsen er fokus ikke på selvrefleksion, men snarere på opfattelsen af rummet. Ved at observere bevægelser i spejlet udvikler børnene en bedre forståelse af det omgivende rum. Montessori-spejlet kombineres ofte med en uro eller en legebue for at give børnene en visuel oplevelse.
Munari-mobilen: Med sine klare, geometriske former og stærke kontraster inviterer den barnet til at opdage verden på en enkel, men dybtgående måde. Den hjælper barnet med at øve sig i at fokusere øjnene og gør det derefter i stand til at følge objekter i bevægelse med blikket. Den grundlæggende idé med Munari Mobile er, at tidlig beskæftigelse med geometriske former fremmer matematiske færdigheder i førskolealderen. Munari-mobilen skal hænges i en afstand af 25-30 cm, da nyfødte allerede kan se skarpt i dette område.
Et andet godt legemøbel, som er helt i tråd med Maria Montessoris pædagogik, er Pikler-trekanten som, selvom den ikke er en del af det oprindelige Montessori-inventar, bruges i mange Montessori-børnehaver og er med til at udvikle børns motoriske færdigheder.
3. Montessori-legetøj: Læring gennem leg
Montessori-legetøj er designet til at tage hensyn til barnets udviklingstrin og udfordre det gennem leg. Det er som regel lavet af naturlige materialer som træ, stof eller filt og er kendetegnet ved enkle og klare former og farver.
Montessori-legetøj fremmer børns intelligens og evne til problemløsning. Montessori-legetøj omfatter forskellige læringsmaterialer udviklet af Maria Montessori, som hjælper børn på forskellige områder, f.eks. matematik, sprog eller kosmisk uddannelse.
4. Eksempler på Montessori-legetøj:
Til babyer (0-12 måneder):
- Montessori-inspirerede uroer, der fremmer visuel perception.
- Trækspil med store træperler, der træner finmotorikken.
- Legetøj til at udforske former og farver, f.eks. en ostemus med gevind.
Til småbørn fra 1 år:
- Sorterings- og stikspil, f.eks. et sæt stikbokse eller et træpuslespil, der fremmer koncentration og finmotorik.
- Naturlige materialer som træperler til at tråde på for at stimulere sanserne.
- Legetøj med enkle tal- og bogstavelementer til tidlig matematisk og sproglig sensibilisering.
Måske vil du også finde denne artikel interessant? Vejen til en dagplejeplads: instruktioner
Til børn fra 2 år:
- Perlemateriale og klistrelege til at udvikle finmotorik, koncentration og problemløsningsevne
- Kreativt trælegetøj, som f.eks. et regnbue-byggesæt eller et æglægningsspil, til at fremme fantasi og rumlig tænkning.
- Legetøj til at gribe og balancere for at træne fingerfærdighed
Til børn på 3 år og derover:
- Matematiske legekasser med regnestokke og talkort til at uddybe forståelsen af tal og former
- Sorteringsspil med træklodser for at fremme logisk tænkning og social adfærd
- Kreativt legetøj, som f.eks. et plug-in-spil med boremaskine og skruetrækker, der styrker fantasien og hånd-øje-koordinationen.
5 Montessorimaterialer - kvalitet og bæredygtighed
Montessori-materialer er en vigtig del af læringsprocessen i Montessori-miljøer. De er specifikt designet til at undervise i bestemte begreber eller færdigheder og til at give børnene mulighed for selv at overvåge deres fejl.
Kvaliteten af disse materialer er af stor betydning, da det tjener børnenes sikkerhed og bidrager til materialets levetid. Af denne grund er de fleste Montessori-materialer lavet af træ. De er robuste, behagelige at røre ved og miljøvenlige.
Nogle af de mest kendte Montessori-materialer er det lyserøde tårn, Golden Bead-materialet og sandpapirbogstaverne. Disse materialer er designet til at engagere børns sanser og hjælpe dem med at forstå begreber som størrelse, vægt, form, tekstur og farve.
Det lyserøde tårn hjælper børn med at forstå størrelsesbegrebet ved at stable ti lyserøde træklodser i forskellige størrelser i den rigtige rækkefølge. Det gyldne perlemateriale bruges til at illustrere tallene fra 1 til 10.000 og til at øve grundlæggende aritmetiske operationer. Sandpapirbogstaverne hjælper børnene med at føle og genkende bogstavernes form og forbinde dem med de tilsvarende lyde.
6 Montessoriskolen - individualitet og inklusion
Skolerne, som ofte er private, statsanerkendte alternative skoler, giverelevernemulighed forat tage alle statsligeeksamener.Her er Montessori-skolens centrale anliggende inklusion, somgør det muligt foreleveri forskellige aldre, med forskellige talenter og temperamenter atlære sammen.
Men der er også kritik af Montessori-skolerne. Nogle forældre og uddannelseseksperter frygter, at eleverne kan få svært ved at klare sig i mere traditionelle uddannelsesmiljøer eller senere i deres karriere på grund af det manglende pres for at præstere, manglen på struktur og den individuelle læringshastighed. Desuden er de ofte højere omkostninger ved montessoriskoler sammenlignet med offentlige skoler en barriere, der kan være uoverstigelig for mange familier.
7. Konklusion
Montessoripædagogik er en holistisk tilgang til uddannelse, der har til formål at hjælpe børn med at blive selvstændige, kreative og ansvarlige mennesker. Den skaber et læringsmiljø, der er skræddersyet til børnenes individuelle behov og interesser, og hjælper dem med at opdage og udvikle deres evner og talenter. På trods af en del kritik har den mange tilhængere verden over og praktiseres i børnehaver og skoler i mange lande.